Goh, er zijn alweer ruim drie weken voorbij! - Reisverslag uit Chipata, Zambia van Iris Zeilstra - WaarBenJij.nu Goh, er zijn alweer ruim drie weken voorbij! - Reisverslag uit Chipata, Zambia van Iris Zeilstra - WaarBenJij.nu

Goh, er zijn alweer ruim drie weken voorbij!

Door: Iris

Blijf op de hoogte en volg Iris

18 Oktober 2015 | Zambia, Chipata

Hoi allemaal!

Terwijl ik achter mijn laptop zit en bezig ben met het typen van een nieuw reisverslag, lopen de vliegen over mijn beeldscherm. Onze huisdiertjes. ´s Middags zijn ze er het meest. In Nederland zou ik de vliegenmepper pakken, maar het zijn er zo veel dat het geen zin heeft. Waarom zou ik? Ik heb er geen last van. Wel hadden we last van andere huisdiertjes die een stuk minder welkom zijn: kakkerlakken. Bah. Ze hebben ons oer Hollandse avondmaal (pannenkoeken) wel een beetje verpest. We hebben een spray gekocht voor “crawling insects”. We hebben liever geen insecten in onze etensvoorraad. Verder zijn er dicht bij ons huis kippen, geiten, varkens en honden te vinden. Prince en Princess komen vaak even langs. Twee kleine hondjes.

Maar dan nu, wat heb ik afgelopen week meegemaakt? Veel! Ik zal een paar dingen beschrijven.
Amber en ik hebben deze week voor het eerst mensen op HIV getest, die dit vrijwillig wilden. Het was “door to door counseling”. Dus we liepen door de armste wijk van Chipata heen en vroegen random mensen of ze een HIV test wilden doen. Make en Mulinkita gingen met ons mee. We hebben die middag 26 mensen getest. Twee van de 26 mensen waren HIV positief. Normaal gesproken worden er op één middag 100 mensen getest. Maar nu hadden we weinig tijd.
Mijn ervaringen die middag waren erg divers. Op het ene moment werd ik uitgescholden door een dronken man (gelukkig waren Make en Mulinkita bij ons), op het andere moment wil iemand met me trouwen, vervolgens ben ik een HIV test aan het doen terwijl ik op een steen zit en twintig mensen om me heen staan en op het andere moment is een man zo blij dat ik hem vertel dat hij HIV negatief is, dat hij me helemaal door elkaar schud. Haha! En zo kan ik nog wel even doorgaan!
Ik vond het een erg gave ervaring, ook al vind ik het wel heel moeilijk dat sommige mensen helaas HIV positief blijken te zijn. We gaan zeker nog vaker op pad om de HIV testen uit te voeren in verschillende wijken.

Tijdens het typen hoor ik Lisa opeens zeggen: het ruikt naar regen en de lucht is donker. Wow! Gaat het voor het eerst regenen sinds dat we hier zijn? Is het regenseizoen begonnen? Als een blij kind loop ik heen en weer. Net alsof ik nog nooit in mijn leven regen heb gezien… Snel de was naar binnen! En ja hoor, ik hoor duidelijk de druppen op ons golfplaten dak kletteren. Het koelt lekker af. Kinderen in de buurt horen we enthousiast roepen.

Vrijdag hebben we weer een voorlichting gegeven aan de sexworkers. Daarna zijn we met Make en Mulinkita Nabvutika in geweest. We zijn onder andere bij een van de sexworkers thuis geweest. Eén kamer met een kapot matje. Daar leven ze met zijn zessen. Ook hebben we zelfgemaakte wijn gedronken. De vrouw verkocht een fles voor 1 Kwacha. Dit is omgerekend minder dan 0,1 eurocent. Het is niet te beschrijven hoe arm de mensen hier zijn.

Dit weekend zijn we druk geweest met een aantal dingen voor school. Ook is de stroom uitgevallen. Een mooie gelegenheid om op de zaterdagavond met zijn allen drie films te kijken met kaarslicht, wijn, chips en chocolade. We hebben geluk gehad, want de stroom viel afgelopen week maar weinig uit. Daarom was het ook weer even wennen om geen stroom te hebben.

Volgende week staan er weer veel dingen op het programma. Waaronder een gevangenis bezoeken. Ik ben benieuwd! We hebben ook nog niet echt een idee wat we daar gaan doen, haha! Ook geven wij volgende week weer voorlichtingen (over HIV en financiën). Daarnaast gaan we de HIV testen doen. En in het weekend is er een bijeenkomst (van 400 jongeren, en ze hopen meer) gepland waarbij wij geloof ik ook iets moeten voorbereiden om te presenteren. Morgen vragen wij hier even wat meer duidelijkheid over wat ze van ons verwachten haha! En er komen vast wel weer veel onverwachte dingen op ons pad, zoals het hier al drie weken gaat. Volgende week zaterdag ben ik hier trouwens vier weken. De tijd vliegt voor bij! Doeg!

Liefs, Iris

  • 19 Oktober 2015 - 14:23

    Mama:

    Hoi Iris, weer een prachtig verhaal, je maakt wat mee zeg! Enne, jij mag later de spinnen in ons huis verwijderen hoor, jij bent nergens meer bang voor! Veel plezier meid! Liefs mama.

  • 20 Oktober 2015 - 11:00

    Jacqueline:

    Ha Iris,
    Je vertelt het heel beeldend. Het is iedere keer weer een feest om je verhaal te lezen.
    Ik zie de kakkerlakken voor me lopen. Dirkje schrok wel een beetje, toen ik vertelde dat wij ook kakkerlakken op Bonaire hadden. (en trouwens ook schorpioenen). Wat een joekels kunnen dat worden he??

    Het was erg gezellig met Henk en Dirkje afgelopen zondag. Ik was vereerd met de groeten van Margit en die van jou uit het verre Zambia!

    Knuffels,
    Jacqueline

  • 20 Oktober 2015 - 17:02

    Iris Zeilstra:

    Hoi Jacqueline,

    Dankjewel! Haha! Het zijn echte joekels ja!
    Mooi! Ik had het al gehoord van pap en mam :)

    Liefs, Iris

  • 22 Oktober 2015 - 15:18

    Sonja:

    Hoi Iris,
    Wat kan een mens toch blij worden van regendruppels. En indrukwekkend dat je mensen test op HIV. Dat vind ik best wel een beetje eng klinken... goed dat jullie dat doen trouwens. Ja, kakkerlakken verrekte lastig te bestrijden beestjes. Een van de levende overblijfselen vanuit de prehistorie en dat zegt al genoeg natuurlijk. Tijdens een van onze vakanties hadden we een groot exemplaar rondlopen in onze slaapkamer. Het heeft me een halve bus haarlak gekost om hem te pakken te krijgen. Haarlak is erg effectief spul en helpt om alles wat snel is en rondkruipt even vast te plakken ;-))).

    Wat jij ziet in Zambia staat in schril contract met alles waar we ons druk over maken in Nederland, zoals de regen. Daarom Keep up the good work Iris!
    Liefs en groetjes,
    Sonja

    PS Het woord sexworker vind ik veel beter klinken dan de Nederlandse variant :-))

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Iris

Hoi allemaal! Samen met vier andere meiden ga ik vrijwilligerswerk doen in Zambia! Met de minor International Sustainable Development ga ik als verpleegkundige in spé mijn kennis en motivatie in zetten bij onder andere projecten met tienermoeders en prostituees! Heb je nog een tip of idee, reacties zijn altijd welkom! Ik hou jullie op de hoogte! Liefs, Iris

Actief sinds 12 Sept. 2015
Verslag gelezen: 269
Totaal aantal bezoekers 9849

Voorgaande reizen:

25 September 2015 - 25 Januari 2016

Zambia

Landen bezocht: